måndag 12 oktober 2009

kö of death

Jag hade ju en glasklar plan för lördagen. Gå på Schmäck där We are eljest skulle visa sin debutkollektion Hand in hand. Sen tillhörande efterfest med efterlängtad dunka-dunka. Så blev det inte, men ibland är det roligare att överraska sig själv.

Hux flux hade vi bestämt oss för att dra till Sundsvall och kolla in Hoffmaestro & Chraa som skulle lira på Aveny. Ett lagom farligt vardagsäventyr. Vi åt chips i bilen på vägen ned, parkade centralt, mulade falafel till middag, förfestade med ett hyvens (hyvens, hyvens!) gäng i Nacksta, tog en taxi tillbaka till sitty och Aveny. So far so good.

Här började det dåliga. Okej, man kan räkna ut med lillfingret att man ska dyka upp en god stund före 23 för att komma in, men att vi begick det kapitala misstaget kände vi ändå till. Att vakterna som jobbade på Aveny bara hade hört talas om fenomenet "kö" ryktesvägen var däremot förvånande. Jag har aldrig varit med om att bli formpressad mellan personerna före och efter mig i en kö. Längst fram på en konsert, visst. Men i en kö till ett uteställe. Liksom, wot? Bortom rimligt. Försökte förklara för vakterna att det här inte var en okej situation och att de måste få folk att sluta trycka på. Blev avsnäst med att det inte gick när "det var tvåhundra idioter som trängdes". Eh. Jaha? Ledsen vakten, köper inte det. Ditt jobb måste väl ändå vara att planera för att sånt här kan hända. Alltså att det dyker upp folk som vill in. Nu. Eller har jag missat nåt? Oerhört oproffsigt.

Trots att Hoffmaestro väntat med att börja spela (förmodligen för att så många var kvar i kön) var frustration den dominerande känslan i min kropp. Efter ett par låtar smälte dock min ilska och jag växlade från blickar-som-mördar-läge till dansläge. Spelningen var, såklart, himla bra. Tredje gången jag ser dem på den här turnén så jag visste ju vad som fanns att vänta. Fast jag hade ingen aning om att precis varenda Sundsvallsbo var deras största fan. Golvet gungade ordentligt när alla, alla, alla sjöng med i Highway man och Chraa Indian. Koolt.

Efteråt gick vi tillbaka till bilen, kopplade på kupévärmaren och drog en filt över oss. Hôtel Automobil på en central parkering nära dig är en boendelösning jag varmt kan rekommendera när spontaniteten vinner över uppstyrningen. Yea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar