tisdag 29 december 2009

the rise and fall of Algot Johanssons AB

När jag och klassen var i Lycksele på reportageresa hann jag, förutom tatueringsinslaget, med att göra en kort tillbakablick på det historiska Lycksele. Närmare bestämt på den textilindustri som en gång var levande i staden, men som nu knappt ens är ett minne. Hade egentligen velat göra ett mycket mer omfattande inslag, men tid och deadlines och nya projekt och sånt, ni vet. Påannons och avannons är skrivna till en dedikerad Lycksele-sändning vi gjorde internt på skolan. Min nyårskaramell till er, och mitt nyårslöfte är att göra massor med mer radio av det dokumentära slaget.


PÅA
Lycksele var en av tre orter i Västerbotten där textiljätten Algot Johanssons AB öppnade fabrik under sjuttiotalet, och tittar man noga ser man vilka spår det satt i staden. Idag är det inte många som minns att Sverige haft sin egen textilindustri, än mindre att Algots var det största textilföretaget i landet. Innan sjuttiotalets slut, hade hela Algots koncern gått omkull, utkonkurrerade av billiga importvaror, och fabriken i Lycksele fick läggas ned. Eleonora Jonsson arbetade som sömmerska hos Algots, och var en av de som var med från början till slut.

Algots Lycksele by ordström

AVA
Reporter i inslaget var Elenor Nordström. Låten vi hörde var Säg Algots det räcker, med proggbandet Nynningen från 1976.

1 kommentar:

  1. min mormor heter Jonsson och inte johansson. och klart lilly bäcklund tyckte det var ett lättsamt jobb när hon inte gjorde ngt..

    SvaraRadera