tisdag 22 december 2009

förlikar mig med fluffet

Min mor är en bullmamma. En baka-liten-kaka-mamma. Som gärna göder sina barn med diverse sötsaker, som sedan sätter sig som ett blädderbart fluff runt midjan. Nu var det länge sedan jag mumsade på hennes fika. Men en era jag trodde var över har denna jul återuppstått.

Min mor har upptäckt veganhyllan. Mjölkfritt margarin och havregrädde-hyllan. Gräddiga mjukfluffiga ingredienser från det vegetabiliska riket. Och hon har upptäckt att det går precis lika bra att använda dessa ingredienser till russinkakor, saffransbullar och knäck.

Det är ju fullkomligt ljuvligt och jätterart på fler än ett sätt. Men jag kommer att bli tjock. Fett med tjock. Sfäriskt tjock. Jag kommer att kunna håna planeten jorden, så rund kommer jag bli. Det kommer att ske, så det är lika bra att jag bara förlikar mig med tanken och låter det hända. "Ske mig, så som du har sagt" tänker jag, och tar en kaka till. Nom nom nom nom.

2 kommentarer:

  1. mums, generellt. alla referenser till julspel måste dessutom premieras.

    SvaraRadera
  2. ja, det är ju som om en bebådelseängel har sagt mig att jag ska ha en bulle i ungnen, och den ska vara smaksatt med mandelmassa och saffran. så vem är jag, ack osjälvständiga kvinnostycke, att motsätta mig?

    SvaraRadera