tisdag 8 december 2009

ekonomikurs med elenor

Det finns de som undrar hur jag lyckas med att aldrig bli sådär riktigt utblottat luspank. Hur gör jag? Hur kan jag alltid ha åtminstånde en liten slant över? Hur kommer det sig att jag inte sitter där med svältångest fyra dagar före lön?

Jo kära vänner, det är mycket enkelt. Och jag ska dela den hemligheten med er.

Jag sparar pengar genom att glädjas åt de små sakerna här i livet. För att vara konkret och pedagogisk ska jag ge ett exempel: När jag vid dagens slut klippt färdigt alla radioinslag som jag ska, kan jag exempelvis belöna mig själv genom att byta ut den gamla frizziga tandborsten med en ny, fräck och färgstark (true story). Ny tandborste. Det kära vänner, är en källa till glädje om något. En långsiktig investering. En handling i hygienens tecken. Torrt, tråkigt och praktiskt. Och alldeles tillräckligt med livsbränsle för att jag ska orka med tillvaron en månad till.

2 kommentarer:

  1. Jag ska nominera dig till ekonomipriset i Alfred Nobels ära nästa år kan du slå dig i backen på!

    SvaraRadera
  2. Men om man MÅSTE köpa skiven då?

    SvaraRadera