torsdag 21 januari 2010

mind over body

Det är sällan man i vuxen ålder får chansen att lära sig något fullkomligt nytt och främmande, som tvingar hela kroppen till total fokusering. Ni vet, i klass med att lära sig gå, lära sig cykla, dribbla boll, spela gitarr och sånt. Jag har TVÅ sådana projekt i luften just nu. Dels håller jag som bäst på med att ta körkortet, dels tänker jag bannemej lära mig att se kool ut på en snowboard innan jag dör. Det är verkligen fullkomligt oerhört hur mycket energi som går åt till sådana grejer. Varenda muskel ska vara i synk med omgivningens utmaningar, som ska analyseras av tanken och formas till direktiv som ska åtlydas av just musklerna. När man var barn var iallafall kroppen inställd på att ta in just den typen av lärdomar, så känns det iallafall. Numera verkar jag inte klara att hantera ny kunskap om den inte är teoretisk. Det är lite sorgligt på ett sätt att det där barnet som var så bra på att samla jordnära och fysiska kunskaper inte längre finns, utan numera är en vuxen person som är skeptisk i grunden och kan alldeles för många ord som saknar en fysisk manifestation. Det känns därför lite fint att tvinga fram det där barnet, och snubbla runt på samma vilsna förvirrade sätt, fast i vuxen ålder.

ps. jag snubblar iofs inte runt så mycket när jag kör bil, ni behöver inte direkt väja om ni ser mig längs vägen ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar